1.-La metàfora tutorial; L'odinador ensenya com a tutor. L'ordinador ensenya als alumnes com si fos un mestre. A travès de programes informàtics primer s'ensenyen uns continguts als alumnes, desprès els alumnes reponen unes preguntes o fan algunes activitats i finalment s'avalua. Segueix el mateix model que faria un mestre a classe. Aquests programes tenen el problema que no té la capacitat de veure quin és el problema de l'alumne per a millorar-ho. Per aquest motiu l'ordinador com a tutor s'utilitza generamelent per a que els alumnes practíquin.
Un bon exemple dels ordinadors com a tutors és el JClic. Des d'aquesta pàgina les mestres poden crear jocs per tal que els seus alumnes aprenguin a través dels jocs.
Alguns dels jocs que he vist són Els diables, Animalets petits del nostre entorn, i molts altres.
2.- La metàfora de la construcció; l'ordinador com a alumne. L'ordinador, en aquest cas, és controlat per l'alumne. Els nens, a travès de l'experimèntació amb l'ordinador creen. L'alumne dona ordres a l'ordinador per tal que aquest "aprengui" i realitzi les tasques que se li ordenin.
En aquest cas es podria fer que el mestre estigues al marge i deixès que l'alumne investigués lliurement i anès descobrint o guiar la descoberta. És a dir, plantejar preguntes per fer que els alumnes intentin crear el que el mestre planteja.
Per a treballar amb l'ordinador com a alumne, la millor opció és utilitzar l'Scratch.
A classe hem estat experimentant amb aquest programa.
Captura d'imatge de la creació del joc.
3.-La metàfora del laboratori; l'ordinador com a simulador. Ja que hi ha moltes coses que no podem comprovar a la vida real, a travès dels simuladors podem experimentar per saber que passaria depenent de les situacions.
Un programa per a treballar amb l'ordinador com a simulador és el Crayon Physics.
A classe també hem estat experimentant amb aquest joc.
Vídeo extret de la web.
4.- La metàfora de la caixa d'eines; L'ordinador com a eina. Mitjançant l'ordinador les tasques a l'escola ens poden resultar molt més fàcils i més clares. Podem utilitzar l'ordinador per a organitzar-nos i per a gestionar la informació.
L'ordinador pot ser un complement de l'experiència, però l'hem de saber utilitzar correctament per tal de aprofitar bé els avantatges.
L'ordinador pot ser un complement de l'experiència, però l'hem de saber utilitzar correctament per tal de aprofitar bé els avantatges.
A classe hem buscat diferents coses que avui en dia sense l'ordinador no podriem fer.
Algunes d'aquestes són:
- No podriem fer teleconferències.
- No podriem enviar missatges a temps real des de qualsevol part del món.
- No podriem enviar documents a temps real a qualsevol lloc del món.
- No podriem digitalitzar documents (escanejar).
- És molt més fàcil compartir informació amb altre gent, a través d'internet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada