dijous, 15 de novembre del 2012

Les quatre metàfores


1.-La metàfora tutorial; L'odinador ensenya com a tutor. L'ordinador ensenya als alumnes com si fos un mestre. A travès de programes informàtics primer s'ensenyen uns continguts als alumnes, desprès els alumnes reponen unes preguntes o fan algunes activitats i finalment s'avalua. Segueix el mateix model que faria un mestre a classe. Aquests programes tenen el problema que no té la capacitat de veure quin és el problema de l'alumne per a millorar-ho. Per aquest motiu l'ordinador com a tutor s'utilitza generamelent per a que els alumnes practíquin.
Un bon exemple dels ordinadors com a tutors és el JClic. Des d'aquesta pàgina les mestres poden crear jocs per tal que els seus alumnes aprenguin a través dels jocs.
Alguns dels jocs que he vist són Els diables, Animalets petits del nostre entorn, i molts altres.


2.- La metàfora de la construcció; l'ordinador com a alumne. L'ordinador, en aquest cas, és controlat per l'alumne. Els nens, a travès de l'experimèntació amb l'ordinador creen. L'alumne dona ordres a l'ordinador per tal que aquest "aprengui" i realitzi les tasques que se li ordenin.
En aquest cas es podria fer que el mestre estigues al marge i deixès que l'alumne investigués lliurement i anès descobrint o guiar la descoberta. És a dir, plantejar preguntes per fer que els alumnes intentin crear el que el mestre planteja.
Per a treballar amb l'ordinador com a alumne, la millor opció és utilitzar l'Scratch.
A classe hem estat experimentant amb aquest programa. 

           Captura d'imatge de la creació del joc.


3.-La metàfora del laboratori; l'ordinador com a simulador. Ja que hi ha moltes coses que no podem comprovar a la vida real, a travès dels simuladors podem experimentar per saber que passaria depenent de les situacions.
Un programa per a treballar amb l'ordinador com a simulador és el Crayon Physics.
A classe també hem estat experimentant amb aquest joc.




Vídeo extret de la web

4.- La metàfora de la caixa d'eines; L'ordinador com a eina.  Mitjançant l'ordinador les tasques a l'escola ens poden resultar molt més fàcils i més clares. Podem utilitzar l'ordinador per a organitzar-nos i per a gestionar la informació.
L'ordinador pot ser un complement de l'experiència, però l'hem de saber utilitzar correctament per tal de aprofitar bé els avantatges. 


A classe hem buscat diferents coses que avui en dia sense l'ordinador no podriem fer. 
Algunes d'aquestes són:
  • No podriem fer teleconferències. 
  • No podriem enviar missatges a temps real des de qualsevol part del món. 
  • No podriem enviar documents a temps real a qualsevol lloc del món. 
  • No podriem digitalitzar documents (escanejar).
  •  És molt més fàcil compartir informació amb altre gent, a través d'internet.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada